Thursday, November 3, 2011

Pengat Keladi

 Hari ini saya nak kongsikan resepi Pengat keladi untuk semua.Saya pasti,ramai yang pernah makan dan tak kurang juga yang membuatnya sendiri kan?hehe..Iyalah,cara nak membuatnya pun mudah saja.Sebenarnya,semalam abah dah belikan bahan-bahannya,teringin nak makan lah tu..tapi oleh kerana letih saya tunda untuk membuatnya hari ini..Siap saja pengat ni tadi,dia yang pertama makan.Tersenyum saya bila melihat abah berselera makan pengat keladi tadi.Abah tu,biasanya tak kisah apa pun yang saya masakkan untuk dia dari masakan Barat,Korea,Jepun,Cina dll semua dia makan walaupun selera dia selera orang kampung..hihi..bila saya bereksperimen dengan makanan, dia jugak lah yang terpaksa menjadi 'tester' masakan saya..sori abah,anak abah ni kadang-kadang suka masak makanan yang tak pernah abah makan.So far,tak banyak 'disaster' berlaku kat dapur..haha.Cuma,bila abah dah teringinkan sesuatu,kena lah saya masakkan.Okey,jom tengok resepi pengat versi saya ni..sebab tepung untuk bubur cha cha tu saya buat sendiri..=)

Bahan-bahannya:
1kg Keladi Wangi (Buangkan kulitnya,potong dadu dan rebus hingga empuk-toskan air dan ketepikan)
11/2 ketul Gula Melaka (><75g)
75g Sagu biji (bilas dengan air dan toskan)
3helai Daun Pandan (disiat dan simpulkan)
><100g Bubur cha cha (rebus dan rendamkan dalam air sejuk-kemudian toskan)
1/2biji Kelapa parut (perahkan santan pekat-terlebih dahulu dan asingkan.Kemudian masukkan hampas kelapa ke dalam blender,masukkan 11/2cwn air kisarkan dan perahkan pati santan cair)
1sk Garam halus

Untuk doh cha cha-
100g Tepung gandum
1/4sk Garam halus
><50ml Air
Pewarna merah,kuning (ikut citarasa)

Caranya:
Untuk Doh Cha-cha:
1.Tepung gandum + Air (masukkan sedikit2) + Garam.Uli hingga menjadi doh.Pastikan doh agak kental.
2.Bahagikan kepada 3 bahagian.Titiskan pewarna pada doh dan uli lagi hingga warna sebati di dalam doh.
3.Sediakan periuk kecil berisi air kira-kira 3/4 penuh dari periuk.GUnakan api sederhana.
4.Gelekkan doh memanjang,gunakan gunting dan guntingkan doh sedikit2 ke dalam periuk tadi hingga doh habis digunting.Apabila doh timbul,tapiskan doh tadi dan masukkan ke dalam bekas berisi air sejuk dan ketulan ais.Lakukan hingga semua doh habis.
5.Toskan tepung cha cha yang siap direndam di dalam air sejuk dan ketepikan.
6.Sediakan periuk dan masukkan santan cair + Gula melaka + Daun Pandan (masak hingga gula larut)
7.Masukkan sagu biji + keladi yang siap direbus + tepung cha-cha + garam secukup rasa.Renehkan 5 minit.
8.Akhir sekali masukkan santan pekat.Masak lagi 3-5minit.Sejukkan dan sedia untuk dihidangkan.

P/s:Bubur ini,rasanya manis-manis buah saja,kalau suka lebih manis,tambahkan 3-4sb gula halus.Senang je kan nak buat..:D

No comments:

Post a Comment

Kari Ayam Masala

 Assalamualaikum,salam sejahtera semua.Alhamdulillah,kali ni saya nak kongsikan resepi dari India Selatan iaitu Kari Ayam Masala..Jom kita...