Monday, September 24, 2012

Homemade Kuey Teow

 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua..

 Lamanya tak menjengah ke mari.Almaklumlah sekarang sedang sibuk uruskan majlis untuk kenduri kahwin abang yang sulung..Semuanya baru nak belajar,apa yang nak diuruskan semua lah..Takpe semua tu berguna untuk rancang majlis sendiri nanti.
 Oleh kerana gian nak update resepi kat sini,saya curi-curi masa lah..hehe.Kali ini nak kongsi resepi mee kuey teow..masa belajar kat Jab. Pertanian Serdang dulu ada dapat resepi kuey teow tapi resepi yang ni tekstur mee nya lebih hampir macam yang dijual di pasaran..Saya dapat resepi ni dari kenalan yang sudi kongsi resepinya..Moga Allah murahkan rezekinya kerana kongsikan ilmu untuk kita semua..Aminnn.
 Jom cuba resepi ni..


Bahannya:
23/4 Cwn Tepung gandum
1Cwn Tepung pulut
1/2 Cwn Tepung beras
1 bj Putih telur + 1 Cwn Air
1st Garam
Sedikit minyak untuk merebus mee dan digaulkan bersama mee
Tepung ubi secukupnya untuk ditaburkan ketika menghasilkan mee

Caranya:
1.Satukan semua bahan tepung bersama + Putih telur + Garam + Air.Uli hingga menjadi doh dan tidak melekat pada tapak tangan. *Jika doh terlalu keras tambahkan air 1sb sedikit demi sedikit hingga doh dirasakan mudah untuk diuli.Pastikan doh tidak terlalu lembut,bagi mengelakkan mee menjadi lembik ketika dicelur nanti.
2.Ambil doh yang siap diuli,lumurkan dgn tepung ubi sebelum dicanai menggunakan pasta maker.Ketebalan mee sebaiknya menggunakan mesin no 6 dua kali.Kemudian gunakan mata mesin untuk membuat kuey teow.
3.Panaskan periuk berisi air separuh penuh.Masukkan sedikit minyak masak,biarkan ia mendidih.
4.Celurkan mee yang siap dimesin ke dalam air mendidih.Mee akan timbul dipermukaan apabila sudah masak.
5.Toskan mee dan segera pindahkan ke dalam bekas berisi air sejuk selama 1 minit.Kemudian toskan mee hingga kering dan gaulkan bersama minyak masak supaya mee tidak melekat.Sedia untuk digunakan untuk hidangan anda..Selamat mencuba =)

1 comment:

  1. Puan, mee yg buat homemade ni boleh disimpan or selepas buat kena terus guna? tq

    ReplyDelete

Kari Ayam Masala

 Assalamualaikum,salam sejahtera semua.Alhamdulillah,kali ni saya nak kongsikan resepi dari India Selatan iaitu Kari Ayam Masala..Jom kita...